Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Semoga Allah sentiasa bersama kami selamanya Lilypie - Personal pictureSmg Allah sentiasa bersama kami hingga ke syurga firdausi

Pages

Tuesday, March 7, 2017

Umrah 2017 - Part 2

22 jan 2017, ahad

Alhamdulillah...

Perjalanan dari Malaysia ke Madinah memgambil masa lebih kurang 9 jam. Kami bertolak jam 4 pagi waktu malaysia, dan sampai jam 1 tghari waktu malaysia. Kalau ikut waktu di madinah, kami sampai jam 8 pagi la sbb sane lewat 5 jam.

Sepanjang perjalanan aisyah tido shj. Alhamdulillah.. Allah permudahkan. Masa mula2 flight nk naik, dia meragam sikit. Mungkin sbb emosi mama die x stabil kot. Aisyah pun terkesan sama. Geram x dpt bassinet. Padahal dh bgtau/reminds lagi ms nk mrk nk checkin tiket, nk ddk sblh wanita dan bassinet utk mudah eda menyusu. Huhu.. tp yela, Allah sebaik2 perancangan..

Bila aisyah meragam, eda cpt2 susukan dia. Takut Aisyah ๐Ÿ˜ญmama lg ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญnnt. Abi dh la jauh ke depan hehe.. terus tidur anak dara. mama pun lena skali. Rasanya ade dlm 4 jam juga tertidur kami berdua ๐Ÿ˜‚  Bila pramugari dtg hntr mknn, eda tadah jela dulang atas badan aisyah. Nk buat mcmne, x de ruang ๐Ÿ˜ lepas tu sambung pengsan.hehe..

waktu subuh?? Masa tu eda terjaga, ada ty pramugari tp dia pun xtau.. eda bgn bw aisyah letak dlm bassinet dpn abinya. Alhamdulillah lega skit tgn walopun sekejap je die tido dlm tu ๐Ÿ˜‚ sempat la mama dia solat subuh kejap. Kami agak2 je solat subuh, sbb nk ty mutawwif dia pun tgh sodap tidur kekeke...

Dlm kapal terbang ade sediakan screen info ttg penerbangan. Jadi blh tgk kita di mana, dan waktu tempatan. waktu eda tgk tu baru jam 5.30 pagi waktu india (area mane dh lupa). Kata pd hubby, nnt tgk la luar kalau dh nampak chy skit2 solat la subuh. Sbb xtau subuh ketika tu jam bape. Itu ajelah panduan kami. Ade makcik jemaah kami ckp pilot akan announce. Tp sampai ke sudah xde pun ๐Ÿ˜

Tak lama lepas subuh, sarapan sampai. kita sarapan dlu, lepas tu layan video Cite apa tah. Dh lupe sbb byk kali tukar cite.. aisyah pun bgn. Dok main2 kejap dgn dia.. mama pun terpengsan lagi skali. Sedar2 aisyah nangis, tgk pipi die berbirat kuku. Sudahh... ni mesti ade pramugari geram tgk aisyah di cubit pipi pau anak dara ni ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ sabor jela.huhu...

Tak lama lepas tu selamat sampai destinasi. alhamdulillah.. perasaan eda waktu tu tak terkata. Bahagia sgt2.. Ya Allah, x sabarnye nk masuk masjid nabawi.

Disebabkan tunggu jemaah lain naik bas, jd kami amik gambr dlu..

Alhamdulillah selamat sampai. Ganas tgk aisyah tido. Takut plk bild tgk gmbr ni ๐Ÿ˜‚

Perjalanan bas dr airport ke masjid nabawi dalam 30min lebih kurang. Sekejap kn.. umrah sebelum ni mendarat di jeddah. Jadinya masa byk habis dlm perjlnn 5 jam nak ke madinah. Allah syukur sgt amik yg ke madinah dlu.

Hotel di madinah jaraknya lebih kurang 200 m dr masjid nabawi. Sebenarnya sama lebih kurang jaraknya dgn hotel sebelum ni kami ddk. Tp disbbkn hotel yg Ini terletak di belakang hotel lain, jd rs mcm jauh.

Hari pertama di Madinah, tiada aktiviti mutawwif sediakan. Kami akan berada di madinah selama 3 hari shj. Sedih sgt.. maknanya lusa dh bertolak ke mekah.

Selepas sampai, kami check in hotel dan mandi2.. Lebih kurang jam 11 mutawwif akan bw ke masjid nabawi utk tunjukkan jalan ke sana dan gate mane utk panduan tidak sesat.

MASJID NABAWI, MADINAH

Kami masuk Gate 15. Agak jauh utk ke Gate 25 di mana terletak pintu masuk ke Raudhah. Tp nak buat mcmne, kalau niat di hati nak masuk raudhah, mmg kene gigih juga la ke gate 25. Eda x sempat nk dgr penerangan mutawwif sbb mil ajak msk masjid. Waktu ni nk msk waktu zohor dh. Serba salah jdnya. Takut nnt jd kurang sopan plak tetiba berpisah dr jemaah. Tp serba salah jg pd mil, sbb die nk msk jg masjid. Sudahnya, kami tinggalkan jemaah, terus msk masjid. Mereka mngkn solat di luar shj sbb mmg dh penuh pun dlm masjid.

Utk pertama kali, eda mmg rs risau jg solat dlm masjid dlm keadaan ramai org dan bw aisyah yg tgh tido. Sbb pasti nnt solat celah2 ruang masjid. Ade satu insiden yg eda rs nk tercabut jantung eda, sebelum solat tu tetiba ade org arab ni dok langkah2 jemaah lain dan hampir2 nk pijak bdn aisyah yg tgh baring. ALLAH!!! eda terus tolak org arab tu sambil jerit Allah. Terperanjat sgt.. mmg arab ni adab mrk kasar skit. Sabar jela..

Sengeh je anak dara ni. Suka la tu ruang lengang sikit jemaah dh blk lepas solat zohor.

Selepas solat zohor, eda cdg nk ke raudhah sbb risau xde masa lagi nnt. Tp mil mcm xmau plak. Katanya x sempat. Eda pun pandang jela pintu ke raudhah ditutup dgn hati yg sayu huhu.. kami ddk jela iktikaf dlm ruang masjid hingga asar. Habiskan masa membaca Al quran dan solat sunat. Utk pengetahuan, pintu ke Raudhah utk wanita hy dibuka selepas waktu subuh, zohor dan isyak shj. Bgi lelaki sepanjang masa.

lapik perut mkn roti dlu ye syg mama. Gud girl ๐Ÿ˜

selepas asar kami pulang ke hotel utk mkn. Tips utk yg bw anak, pastikan anda bw mknn spt roti dan biskut byk supaya anak boleb makan bila lapar. Dlm kes kami, eda boleh aje ulang alik hotel masjid utk mkn. Tp mengenangkan mil yg x berapa larat utk jln, jd kami tggu asar baru blk. Aisyah lapik perut dgn roti dulu, jd dia x meragam sbb lapar. Hepi aje anak dara tu tawaf satu masjid ๐Ÿ˜‚

Begitu jg dgn maghrib dan isyak. Kami tunggu selepas isyak baru pulang ke hotel utk makan.

Alhamdulillah.. Tp dlm hati rindu pd raudhah ๐Ÿ˜ญ

"Xpe eda, kita cuba esok" tekad utk esok huhu...